Piața auto europeană are motive de bucurie: ce se întâmplă cu mașinile electrice
Vânzările de vehicule electrice din Europa au crescut cu 16% față de anul trecut în T2 2022, potrivit celor mai recente cercetări ale Counterpoint’s Global Passenger Electric Vehicle Model Sales Tracker.
Vehiculele electrice cu baterii (BEV) au reprezentat 55% din vânzările totale de vehicule electrice în timpul trimestrului. Germania, cu o cotă de 28%, a rămas liderul pieței europene a vehiculelor electrice, urmată de Franța cu 16% și Marea Britanie cu 14%.
Printre alte națiuni europene, Spania și Țările de Jos au fost piețele de vehicule electrice cu cea mai rapidă creștere, aproape dublându-și vânzările pe o bază anuală. Cu toate acestea, Norvegia a avut cea mai mare penetrare a vânzărilor de vehicule electrice (85%) dintre țările europene și, de asemenea, la nivel global.
Rezumatul pieței
Primele cinci mărci au reprezentat doar 36% din vânzările totale de vehicule electrice în Europa în T2 2022. Europa este una dintre cele mai competitive piețe de vehicule electrice în care OEM-urile trebuie să lupte din greu pentru a obține cote de piață relativ mici. Acest lucru asigură că majoritatea OEM-urilor au cote de piață similare, cu o diferență de doar câteva puncte.
Mercedes-Benz
În fruntea grupului, Mercedes-Benz a reprezentat aproximativ 9,2% din vânzările totale de vehicule electrice în Europa în timpul trimestrului. Anul trecut, compania a anunțat că va opri dezvoltarea motoarelor cu ardere internă și își va consolida concentrarea pe electrificare.
Deși compania a avut cel mai mare număr de vânzări de vehicule electrice din Europa, vânzările de vehicule electrice au reprezentat doar 28% din vânzările totale de vehicule electrice. Portofoliul actual al companiei este puternic.
Modelele sale de vehicule electrice hibride plug-in (PHEV) includ GLC-Class, GLE-Class și C-Class, în timp ce cele mai vândute modele BEV sunt EQA, EQB și EQE.
BMW
BMW, unul dintre cei mai devreme care a adoptat electrificarea, a fost al doilea cel mai bine vândut brand de vehicule electrice în Europa în T2 2022.
BMW deținea o cotă de 9,1% din piața vehiculelor electrice din Europa în perioada respectivă. Segmentul PHEV a reprezentat 71% din vânzările totale de vehicule electrice ale companiei.
Seria BMW X și BMW seria 3 au dominat segmentul PHEV, în timp ce modelele i-Series ale companiei, și anume iX, i4 și i3, au fost purtătorii de steag ai segmentului BEV.
Volkswagen
Dintre OEM-urile europene, Volkswagen a fost cel mai rănit din cauza războiului Rusia-Ucraina. Întreruperea lanțului de aprovizionare și penuria de componente au redus vânzările companiei cu 44% față de anul trecut în T2 2022.
Volkswagen, unul dintre cei mai mari producători auto OEM, a reușit să asigure doar 6,2% din vânzările de vehicule electrice în Europa în timpul trimestrului. Compania pariază pe mașinile sale din seria ID pentru a domina piața EV. În prezent, 64% dintre vehiculele electrice vândute de Volkswagen sunt doar din seria ID.
Printre alte mărci, performanța Tesla a fost sub așteptări, chiar dacă Gigafactory din Berlin a început producția în martie 2022.
Vânzările Tesla în Europa au scăzut cu 51% față de anul trecut în T2 2022, în principal din cauza opririlor de producție la operațiunile sale din China în aprilie și mai, ca urmare a problemelor de aprovizionare și restricții legate de pandemie. O mare parte a mașinilor Tesla vândute în Europa este importată din China.
Piața europeană
Cele mai bune 10 modele EV din Europa au contribuit la aproximativ 23% din piața de vehicule electrice în T2 2022.
Cele mai vândute au fost Fiat 500, urmate de Tesla Model Y și Peugeot 208.
În trimestrul din urmă, niciunul dintre aceste vehicule electrice nu a fost printre top cinci. Schimbarea pieței s-a datorat multiplelor opriri ale producției și întârzierilor în livrări cu care se confruntă OEM-urile.
În 2021, cele mai vândute modele EV au fost Renault ZOE, Volkswagen ID.4 și Skoda Enyaq iV. În T2 2022, opt din primele 10 modele EV vândute în Europa au fost BEV.
„Vânzările de vehicule electrice sunt de așteptat să depășească 2,5 milioane de unități până la sfârșitul anului 2022, conform Prognozei globale pentru vehicule de pasageri de la Counterpoint. Piața este de așteptat să fie lentă din cauza penuriei de componente, a turbulențelor economice și a tensiunilor geopolitice”, a spus Mohit Agrawal, directorul asociat Counterpoint.
„Cu toate acestea, una din cinci mașini vândute în Europa va fi probabil un vehicul electric până la sfârșitul acestui an. În 2021, vânzările de vehicule electrice în Europa au reprezentat 15% din vânzările totale de vehicule de pasageri”, a continuat acesta.